Kinesiska muren och en Dröm som blev sann!

Vi blev hämtade av en bil i morse klockan 10.00 på hotellet. Här i Peking kan man välja att få en privat tur till Kinesiska muren med en engelsk talande chaufför/guide som kör runt på en under dagen och vissa stop som ingår i turen. De kan bokas på hotellen men även privat då de går runt på stan och erbjuder guidade turer till muren. Vi valde att åka till ” Multianyu” där man kan gå på Kinesiska muren med mindre turister och trängsel än i ” Badaling” som är det populäraste stället att se muren. Men denna tur tar ca 1,5 timma från Peking Centrum till muren. Och första stoppet vi gjorde var på en ”Silkes fabrik” Där de gör silke till täcken, kuddar, kläder, sjalar och allt och vi visste inte att silke kom från en larv eller ett kryp. Vi fick en rundtur genom fabriken hur man steg för steg tillverkar silke och till slut kom vi till en stor affär där de sålde allt de tillverkar så vi köpte två sjalar av äkta Kinesiskt silke till våra mammor! Sen åkte vi vidare till Pekings största ”Te provar ställe” Där man kunde prova, köpa och se hur de tillverkade bra kinesiskt te. Vi fick gå på en ”teprovning” vilket var intressant och vi fick smaka på 4 olika sorter och hon berättade hur man tillverkade dem, hur länge de skulle stå och dra sig innan man lyfte upp lös te`t och hur man skulle dricka de olika te sorterna och vad de var bra för. De dricker mycket te i Kina alltså så det var kul att få en inblick i deras te kultur. Sedan åkte vi till Muren! Åh va spännande och chauffören hjälpte oss tillrätta och när vi betalat inträde fick man åka en slags ”sittlift” upp till muren och tyvärr var det väldigt dimmigt i dag men utsikten var enorm ändå och när vi kom upp var det mäktigt! Vi och Jag är på Kinesiska muren och en dröm blev verklig! De var en häftig känsla men jag har nog inte än fattar riktigt att jag varit där i dag. Att jag fått uppleva det, gå, ”klättra” längst alla trappsteg och sitta, stå på Kinesiska muren! Det var enormt mycket trappsteg så det var bara att kliva på och vi gick bra långt på muren och uppåt!! Svettigt och varmt och bra skor och vatten var ett måste! PUH! Men det var häftigt och muren är ju verkligen ett konstverk och enorm skapelse. Där vi var i dag är också mycket av den gamla muren kvar och det var häftigt att uppleva och se!! Oj vad kort vi tog men så kul att ha varit där och verkligen en häftig känsla att få uppleva sin dröm! ( Men nej,, ja gick ju inte hela muren som jag sa att jag skulle när jag var mindre, men visste ju inte vad enorm den är..) =)Men vi gick där en bra stund och sen skulle man ju ner igen för alla branta, ojämna trappsteg. Och det var tur att de sålde mer vatten, dricka och öl längst muren då hettan var enorm ( ändå var inte solen framme alls) Köpte givetvis lite vykort och en ”muren skulptur ” =) och sen var det gott med mat när vi kom ner igen. Man kunde välja att åka sittliften ner igen eller att åka en slags ”bob” som gick längst en bana neråt så den åkte E men ja fegisen åkte sittliften men det var också en härlig tur ner, fast lugnare. I bilen tillbaka somnade jag.. haha helt slut efter allt, alla intryck, värmen, alla trappsteg och upplevelsen i sig att ha fått uppleva och gå på Kinesiska muren! Jag är glad! Och trött.. nu sitter vi på hotellet, slitna och ska få i oss lite mat och fira med lite vin att jag/ vi sett och gått på muren i Peking i Kina i dag!

JAG PÅ KINESISKA MUREN! Så mäktig, min dröm blev sann! - Juni 2011!
 
Tyvärr var det dimmigt i dag men Muren var enorm och mäktig ändå!

Varmt, svettigt, många trappsteg, brant men en häftig känsla att gå längst Kinesiska muren och att få uppleva denna enorma mur och konstverk! ( Som ni ser var de inte alls mycket turister där så det var värt att åka till det stället och inte till " Badaling" som är närmare staden Peking och dit ALLA turister åker.

Kinesiska muren vid " Mutianyu" , utanför Peking!

Jag har gått på Kinesiska muren i dag! 29 juni 2011! Häftig känsla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0