Att åka " Peak Tram" tåget upp till Hongkongs bästa utsikt är ett måste!

Vi började dagen i dag torsdag med att ta en promenad till " Peak Tram station" Där det går ett tåg upp till "The Peak Tower" på 400 hundra meters höjd över havet! Det var bra brant att åka uppåt och när vi kom upp kom vi in i ett torn med flera våningar med marknader, shopping affärer, matsällen och högst upp var den stora "sky Terrace" där utsikten var enorm över staden, Hongkong. Där kunde få en 360 graders utsikt över staden, de höga bergen och havet. Det var häftigt och det var då man verkligen såg alla skyskrapor och va mäktigt det är alltså! Där var vi en stund och njöt av utsikten och strosade runt i affärer och markanden. Det finns verkligen en uppsjö med tekniska grejer här ooh jag känner på mig att shoppingen kommer bli mycket sånt, Gud allt görs ju i Kina så det lär finnas det allra nyaste och häftigaste. Kanske kommer hem med en Ipad 2 och en Iphone 4 eller om 5an kommit ut här redan kanske!? =) men vi kommer nog spara shoppingen till Peking, men det kryllar av märkes saker men även bra kopior så det är ju kanon! Sen tog vi tåget ner och herregud va tur att bromsen funkade!
Vi gick till hamnen igen ooh hoppade på liten färja som gick över vattnet till stadsdelen " Kowloon" och där åt vi en god lunch. Sen hoppade vi på en "hop-on-hop-off buss" igen och det var lika mycket höghus, skyskrapor och affärer i denna del av Hongkong. Samtidigt som det är lyxgator med märkesaffärer och fina kontor så är det små, trånga gator med massa krafs affärer, höghus med gamla slitna fasader och massa kläder utanför varje fönster så det är en blandning! Vi åkte runt en sväng med bussen och i den statsdelen funderar vi på att bo nästa vecka på något hotell. Sen hoppade vi av och gick på stan en sväng, alltså utan vattenflaska här går knappt ens några steg i värmen! Vi satte oss på en pub då E så en skylt han gillar! Guinness öl! Och det är rätt skönt att komma in i skuggan och AS kylan en stund alltså! sen när vi gick ut på gatorna igen tar det ca 2 min så är man lika varm och svett igen.. men så är det! Jag såg en skylt längst gatan som jag gillade!! H&M!! Gud den affären har jag inte sett på 4 månader så det var roligt att se den i Hongkong av alla ställen! Så ja, där gick jag in!! Jag köpte en fin sommarklänning och ett linne och det kändes gött med ett bra märke man känner igen och Svenskt!
Det blev en lång dag på stan i dag även om vi åkt tåg, båt och buss så går man otroligt mycket hela tiden och i denna värme blir man trött så vi köpte med mat tillbaka till hotellt och åt. Nu är vi bra sega i huvud och fötter men det har varit en bra dag och vi har verkligen utforskat Hongkong stad i dag!

Jag är i Hongkong!! Högst upp på "Sky Terrace" där utsikten över staden är enorm!

japp det syns att man är i Kina/ hongkong på alla skyltar!

Denna skylt och affär gillar jag att se här i Hongkong!

Hongkong stad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0